Nedokonalá konkurence – příklad
Motivační příklad: Penzión a jeho nabídka pokojů
* Trh ubytovacích služeb je trhem nedokonalé konkurence, protože jde o diferencovanou službu a protože hosté nejsou dokonale informováni o všech penziónech a jejich cenách. To znamená, že poptávka po pokoji v penziónu bude klesající: při nižší ceně pronajme penzión více pokojů a naopak.
* Penzión disponuje kapacitou 30 pokojů, cena pokoje v katalogu je 300 Kč/den, avšak při této ceně pronajme 20 pokojů, takže jeho celkový příjem bude 6 000 Kč.
* Zbývá kapacita 10 neobsazených pokojů, proto zveřejní nižší cenu a to 290 Kč/den.
* Pro zjednodušení předpokládáme, že penzion má nulové mezní náklady (MC=0).
Nedokonalá konkurence – příklad
* Vedení zjišťuje, že při ceně 290 Kč/den pronajme 21 pokojů, takže jeho celkový příjem bude 6 090 Kč (290 * 21) a celkový příjem se zvýšil o 90 Kč.
* Těchto 90 Kč je mezní příjem z pronájmu 21-tého pokoje (mezní příjem z pronájmu pokoje je nižší než cena pokoje, tj. 90 Kč vs. 290 Kč).
* Proč je mezní příjem z 21-tého pokoje jen 90 Kč a ne 290 Kč? Nemůže prodaj prvních 20 pokojů za 300 Kč a jednadvacátý za 290 Kč?