– základy národohospodární nauky 1871 – CARL MENGER
– škola vychází z důsledného metodol. individualismu
– odmítá sbližování metod ekonomie a metodami přírodních věd = metodologie subjektivismu
– odmítá matematizaci ekonomie
– podporuje hospodářský liberalismus
– spor o metodu (německá historická škola – metoda popisu x rakouská škola)
– Metodologie rakouské školy
– metodologický individualismus odmítá holistický přístup k ekonomickým jevům. Ekonomickým jevům můžeme porozumět pouze tehdy, když je vidíme jako výsledky konání jednotlivcům a když pochopíme principy chování jednotlivců.
– metodologický subjektivismus – ekonomické jevy jsou ovládány nikoli přirozenými zákony, nýbrž subjektivními preferencemi jednotlivců, z nichž vycházejí jejich subjektivní rozhodnutí a jejich záměrná jednání.
– další metodologickou zvláštností RŠ je odmítání matematizace ekonomie
– na neoklasické ekonomii RŠ nejvíce vadí její soustředění na tržní rovnováhu a naopak nedostatečná analýza tržního procesu. RŠ prosazují opačnou orientaci zájmu, protože reálné tržní hospodářství je dynamické, trhy se nacházejí v procesu permanentního přizpůsobování měnícím se podmínkám.