Obchodní činnost
Útvar nákup – hl. funkce v tom, že zajišťuje všechny dodávky surovin, výrobků či součástek, polotovarů …, aby všechny činnosti probíhaly v plánovaném čase a objemu. Zabezpečuje veškeré činnosti s nákupem, převzetím, uskladněním a zaplacením dodávek.
Řízení zásob – udržování zásob na úrovni, která odpovídá potřebám výrobní i nevýrobní činnosti podniku.
Na rozhodnutí o velikosti zásob působí i cena dopravy, balení, skladování a příprava.
Skladování – zahrnuje vlastní skladovací proces, balení a třídění – snaha o minimalizaci nákladů ve skladování.
Vhodný objednací systém – objednáme až ji signalizován stav poklesu zásob pod tzv. objednací úroveň (stanoveno účetní jednotkou)
Moderní metoda řízení zásob: Just in time – cílem, aby odběratel nemusel udržovat prakticky žádnou zásobu. Předpokladem úspěšného zavedení metody je:
přísná kontrola kvality u dodavatele, dodržování režimu pravidelných a spolehlivých dodávek, vytv. fung. log. systému, dokonalá vzájemná informovanost, precizní uzavření a dodržování dod. smluv, plná důvěra mezi dod. a odb.
Prodej – dílčí součást v celém odbytovém procesu, nutnost zjišťovat potřeby trhu a hledat cesty jak je zajistit === marketing