Substituční efekt je silně potlačen
– nejsou-li na trhu reálné substituty a také u komplementárního zboží (vzájemně se doplňujícího ve spotřebě – když se zvýší cena klesá objem prodeje všech).
Na reálném trhu se nemůžeme řídit touto křivkou. Poptávka může být ovlivněna jinými faktory než cenou. Cena může například stoupat a lidé nakupují více – hraje zde roli očekávání, že cena poroste dál, tak se snaží nakoupit zavčas výhodně.
5.4 Pružnost poptávky
Obecně platí, že se změnou ceny se poptávané množství mění nepřímo úměrně. Současně ale také platí, že intenzita s níž se mění množství v závislosti na změně ceny je u různých zboží různá – cenová elasticita.
Cenovou elasticitu budeme zkoumat u tržní poptávky, kterou získáme součtem jednotlivých individuálních poptávkových křivek vystupujících na zkoumaném trhu.
Cenová pružnost je definována: jako poměr procentní změny množství k procentní změně ceny. Koeficient elasticity poptávky eDP je možno vyjádřit vztahem:
Q1 – původně poptávané množství
Q2 – nově poptávané množství
P1 – původní cena
P2 – nová cena
Koeficient elasticity poptávky je záporný→ používá se absolutní hodnota.