Externalita
Externality: Při hospodářských činnostech mnoha ekonomických subjektů vznikají pozitivní nebo negativní důsledky pro ostatní ekonomické subjekty, které trh neumí ocenit a tudíž je nedokáže regulovat. Tyto důsledky označujeme jako externality.
Externalita = je jev, který se vymyká ekvivalenci jinak všeobecně platné směně a představuje nechtěný vedlejší efekt z hlediska fungování trhu.
Pozitivní externality: Akt směny se v podstatě týká jen prodávajícího a kupujícího. Někdy se však stává, že s určité transakce mohou mít užitek i jiné subjekty, které tak dosahují „nezaslouženého zisku“ – tehdy jde o pozitivní exteranlitu.
Negativní externality: Situace, kdy je určitý subjekt nějakou transakcí poškozován, nebo mu vznikají dodatečné náklady (z nějaké ekonomické aktivity jiného subjektu). Tyto škody či dodatečné náklady mu však nikdo neuhrazuje.
Př. znehodnocování životního prostředí, vody,…, ale i neumírněně nákladná reklamní kampaň, kterou poté v ceně zaplatí spotřebitel.
Tržní mechanismus je spojen s externalitami především proto, že přesné vymezení vlastních práv je v některých oblastech velmi obtížné či dokonce nemožné.
Trh má tendenci podněcovat nadměrně produkci takových činností, s nimiž je spojena tvorba negativních exteralit, která nevstupuje do peněžně vyjádřených nákladů, zatímco činnosti, s nimiž je spojena tvorba pozitivních externalit, dostatečně nepodněcuje.
O odstraňování negativních exteranalit, které přerostly do velkých rozměrů, se musí snažit vláda. Ta může negativní externality ocenit, zpoplatnit, a tak tlačit na jejich snížení. Ekonomický subjekt na který jsou negativní externality přenášeny se chová jinak, než když spotřebovává statky, s nimiž je jejich tvorba spojeny „beztrestně“.