Agregátní poptávka a agregátní nabídka
4. Agregátní poptávka a agregátní nabídka
agregátní poptávka (AD):
– představuje objem celkových plánovaných výdajů (výdaje všech 4 subjektů) na nákup produktu (Y) při určité cenové hladině (P)
– se změnou cenové hladiny se mění i objem celkových plánovaných výdajů (objem poptávaného produktu)
– vyjadřuje vzájemný vztah mezi úrovní cen (vyjádřenou prostřednictvím cenového indexu) a celkovým požadovaným množstvím výrobků a služeb
tvar křivky agregátní poptávky:
– vztah mezi vývojem cenové hladiny a objemem poptávaného produktu je nepřímý – tzn. s poklesem (růstem) cenové hladiny reálné celkové plánované výdaje rostou (klesají)
příčiny nepřímé závislosti cenové hladiny a celkových plánovaných výdajů:
1. vztah cenové hladiny a rostoucích výdajů (Keynesův efekt)
– pokles cenové hladiny znamená, že při konstantní hladině důchodů budou celkové plánované výdaje na nákup produktu nižší (je to způsobeno tím, že s poklesem cenové hladiny se zvyšuje reálná hodnota důchodu (= je to množství statků, které je možno si koupit za danou nominální sumu peněz)
– pokles cen způsobí snížení poptávky po penězích, poroste poptávka po ostatních finančních aktivech (jako např. obligace), poroste i jejich cena a klesá nominální úroková sazba
– pokles úrokové sazby zvýší plánované investiční výdaje, případně spotřební výdaje domácností na dlouhodobé spotřební statky (i vládních výdajů a popř. i u čistého exportu)