ALOKACE ZDROJŮ
→ vyplývá ze skutečnosti, že výrobní zdroje jsou omezené, zatímco požadavky
spotřebitelů jsou neomezené
→ ale ekonomika namůže překročit svou hranici produkčních možností →
spotřebitelská poptávka musí zapadat do nabídky ekonomických statků firem ( let
do Paříže x let na Mars ) ← disponibilní zdroje
→ na úrovni mikroekonomie jsou alokační rozhodnutí řešena trhem ( prostřednictvím
nabídky a poptávky ) →
→ zisky vedou firmy k tomu, aby vstupovaly do oblastí, v nichž spotřebitelé žádají
více statků
→ ztráty vedou firmy k tomu, aby opouštěly oblasti, v nichž spotřebitelé chtějí méně
statků
Prostřednictvím alokace zdrojů jsou řešeny otázky
1. co
2. jak vyrábět
3. pro koho
Co vyrábět?
→ co určují spotřebitelé prostřednictvím svých „ peněžních hlasů“ → příjem firmy
Jak vyrábět?
→ určuje konkurenční prostředí trhu → snaha maximalizace zisku minimalizováním nákladů → volba nejefektivnější výrobních metod ( levnější výrobní postup nahrazuje postup nákladnější → technologie )