Plánování tržeb
1. ujasnit si co plánuju
2. kdo bude tržby tvořit – zákazníci
3. krok – časové rozdělení – ovlivňují jej sezónní výkyvy
4. krok – bere v úvahu prodeje realizované v minulých letech
Plán tržeb vychází z mkt průzkumu trhu, podle zjištěné poptávky u jednotlivých zákazníků odhadneme objemy prodejů, vynásobíme předpokládanou prodejní cenou, kterou jsme stanovili na základě poptávkové funkce.
Tržby porovnáme s plánovanými náklady a zjistíme, zda jsme dosáhli předpokládaného zisku – pokud ne – hledáme cesty zvýšení prodejů a snížení nákladů.
Při plánování tržeb se pracuje se SWOT analýzou, která musí probíhat permanentně dochází permanentně ke změnám jak uvnitř podniku, tak v jeho okolí.
Plánovaný zisk – rozdíl mezi plánovanými tržbami a plánovanými náklady. Buď bude dostatečný nebo ne. Když mám méně zisku, než požaduji, snažím se zvýšit tržby – prostřednictvím zvýšení množství a zvýšením cen ( o zboží ale musí být zájem a cena musí odpovídat parametrům výrobku – kvalita výrobku, technické parametry) => zvýšení množství => snížení průměrných nákladů
snížení nákladů => zvýšení produktivity práce (za stejnou dobu se spotřebuje na 1 výrobek méně času) – zvýším tržby na 1 pracovníka a tím zvýším jeho pracovitost
– měl by existovat vztah mezi růstem produktivity práce a růstem průměrných mezd
– produktivita práce by měla růst 2x rychleji než průměrné mzdy