CENOVÁ REGULACE
– má mnoho odpůrců, jelikož:
– administrativní určení ceny ji zbavuje tržního charakteru (může být stanovena nízko nebo vysoko – nejlépe je stanovit ji jako průsečík poptávky s AC – je ale těžké věrohodně to zjistit).
– působí na ztrátu motivace.
– i když bude cena vyšší než průměrné náklady (bude přinášet monopolní zisk), neznamená to, že je to pro trh spotřebitele nevýhodné – jestliže dominantní firma používá technologii zabezpečující vyšší efektivnost, zlevní produkci po stránce výrobní→ cena monopolního zisku může být nižší než cena ostatních výrobců.
Vzniká alokační efektivnost, ale výrobní efektivnost pokulhává.
(výrobní efektivnost – minimalizace průměrných nákladů na výrobu; alokační efektivnost – nejvyšší možná kombinace komodit při daných zdrojích a technologii).
Cenová regulace upřednostňuje okamžité řešení (krátkodobé hledisko) oproti dlouhodobému výsledku spojenému s tržním řešením. Jestliže výrobce realizuje monopolně vysoký zisk, je to dané cenou, za kterou je koupěschopná poptávka nakupovat. Proto se do tohoto odvětví snaží dostat více firem, jelikož je vysoce ziskové→ zvyšuje se nabídka→ cena přirozeně klesá.