Funkce ceny:
– informační – kupujícím i prodávajícím – o potřebách, zálibách, výrobních možnostech. Systém přenosu cenových informací se zdokonaluje (současné komunikační zdroje). Na nedokonale konkurenčních trzích je oslabována funkce informací vlivem faktorů, působících proti utváření cen (státní zásahy, monopolní snahy o cenovou stabilizaci). Subjekty taky musí být motivováni, aby tuto informaci užili – vlastnická suverenita.
– alokační (regulační) funkce – spjata s cenovými pohyby – změna preferencí (změna proporcí mezi nabídkou a poptávkou). Cenový vzestup je odrazem převahy poptávky a vyjadřuje ochotu trhu zaplatit. Převaha nabídky – cenový pokles. Výsledkem přehodnocování je přemisťování zdrojů z výrob, kde klesá cena – důsledek preference nějakého výrobku.
– stimulační funkce – směrem k výrobcům – Stimulační funkce je projevem vnitřního stimulu tržního systému k prosazení technického pokroku ve výrobě – např. v dokonale konkurenčním prostředí je jediná možnost zisku prostřednictvím snížení nákladů na výrobu (výrobce nemůže ovlivnit cenu). Cena nikdy není stejně příznivá pro každého výrobce (rozdílná technologická vyspělost). Cenu, za kterou by výrobce chtěl realizovat můžeme vyjádřit jako součet nákladů (c) a zisku (z), tedy: P = c + z