2. Fiskální politika
2. Fiskální politika, její nástroje v modelu IS-LM v uzavřené a otevřené ekonomice
· fiskální politika je úzce spojena s rozpočty ústřední vlády a s rozpočty orgánů místní správy. Tím, jak státní orgány odčerpávají od ostatních tržních subjekt značné peněžní částky, mění směr jejich použití. Změny v užití peněz mění tržní signály, které získávají tržní subjekty v cenách výrobků. Výrobci a domácnosti přizpůsobují své chování tržním signálům a v celé ekonomice se mění tempo ekonomického růstu a úroveň zaměstnanosti.
· Fiskální politika se skládá v zásadě ze dvou součástí. První její částí je způsob zdanění jednotlivých tržních subjektů. Druhou částí jsou výdaje z jednotlivých rozpočtů. Výdaje státních orgánů zvyšují úroveň agregátní poptávky, růst AD se může projevit v růstu cen, v tempu růstu produktu, v úrovni zaměstnanosti a může ovlivnit i rovnovážnost vztahů se zahraničím
=změna celkových vládních výdajů (ΔG, ΔTR) a změna daní (ΔTA, Δt)
AD 45˚
AD1
AD0
Y0 Y1 Y
1.změna ve vládních nákupech zboží a služeb
ΔG = ΔA à posun křivky AD
Přírůstek agregátní poptávky ze specifikovat :
ΔAD = ΔC + ΔG, kde ΔC = c(1-t) ΔY
Potom ΔAD = c(1-t) ΔY + ΔG,
pro rovnováhu musí platit AD=Y
Tedy ΔY = c(1-t) ΔY + ΔG
Po úpravě ΔY = 1/ (1-c(1-t)) * ΔG
(multiplikátor vládních výdajů za existence důchodové daně)
2.změna v úrovni transferových plateb
transfery se rozdělují na spotřebu (cTR) a úspory (sTR)
ΔAD = ΔC
ΔAD = c(1-t) ΔY + cΔTR
ΔY = c(1-t) ΔY + cΔTR
ΔY =c/ (1-c(1-t)) *ΔTR
(multiplikátor transferových plateb)
3.změna v úrovni autonomních daní
změna úrovně TA nezmění AD o celý objem daňové změny, změní se nejprve disponibilní důchod a ten se alokuje na spotřebu a úspory, takže změna důchodu vyvolaná změnou TA se rozdělí mezi spotřebu a úspory.
AD 45˚
AD0
AD1
Y1 Y0 Y
ΔAD = ΔC, ΔC = cΔYD, ΔYD = ΔY – ΔTA – tΔY
ΔAD = c(ΔY-ΔTA – tΔY)
ΔY = c(ΔY-ΔTA – tΔY)
ΔY = -c / (1-c(1-t)) * ΔTA
(multiplikátor autonomních daní)
4.změna ve výši sazby důchodové daně
výchozí úroveň: Y0 = 1 / (1-c(1-t0)) * A
nová úroveň: Y1 = 1 / (1-c(1-t1)) * A
rozdíl obou rovnic: ΔY = -1 / (1-c(1-t1) * cY0 Δt
Daně=únik z výdajového proudu.
Změna ΔG vyvolá mnohem větší přírůstek ΔY, a to o velikost indukované spotřeby. Změna ve vládních výdajích na zboží a služby má opačný účinek na úroveň rovnovážného důchodu než změna autonomních daní. Zvýšení ΔG zvýší ΔY (za jinak stejných okolností), zvýšení ΔTA sníží ΔY. Výdajový multiplikátor pro vládní nákupy zboží a služeb je větší než daňový multiplikátor. To proto, že zvýšení o ΔG přímo zvýší AD, zatímco daně působí nepřímo na spotřebu prostřednictvím jejich vlivu na disponibilní důchod.
Multiplikátor fiskální politiky
Jak se změní AD při změně vládních výdajů o ΔG?
ΔY = γ ΔA + b/h * γ * ΔM/P
Předpokládáme, že nabídka reálných peněžních zůstatků se nemění, tudíž ΔM/P = 0 a druhý člen rovnice je taky 0.
ΔY = γ ΔA , obě strany dělíme ΔA
ΔY/ΔA = γ, což je multiplikátor fiskální politiky. Ukazuje, o kolik se zvýší úroveň rovnovážného důchodu v důsledku zvýšení vládních výdajů na zboží a služby, resp. autonomních výdajů, bude-li nabídka peněžních zůstatků konstantní.
Vzorec :γ = α/ (1+ αbk/h)
Fiskální politika a její účinnost
FISKÁLNÍ EXPANZE
Cíl: zvýšit úroveň Y a zaměstnanost
Složky: růst ΔG, růst ΔTR, pokles ΔTA, pokles Δt
Čistá fiskální expanze = křivka LM se nemění, posouvá se pouze IS
FISKÁLNÍ RESTRIKCE
Cíl: brzdit přehřátý ekonomický růst, inflaci, snížit rozpočtový deficit
Čistá fiskální expanze
Úrok.míra i
LM0
IS0 IS1
Y0 Y1 Y
Závisí na sklonech IS a LM
1. LM horizontální (hà ∞)
-maximální účinnost fiskální expanze, vytěsňovací efekt nulový (nedojde ke snížení soukromých autonomních výdajů. (past likvidity)
2. LM vertikální (h=0)
-nulová účinnost fiskální expanze, vytěsňovací efekt úplný (klasický případ)
3. vysoké k à snižuje účinnost expanze na Y
růst ΔY…. růst L…. růst i
-citlivost poptávky po penězích na důchod zvýší při růstu Y poptávku po penězích L, tím zvýší i úrokovou sazbu potřebnou k vyčištění trhu peněz, tím se vytěsní soukromé autonomní výdaje.
4.vysoké b à snižuje účinnost expanze
-čím plošší je křivka IS, tj. čím větší je citlivost poptávky po autonomních výdajích na úrokovou sazbu, tím nižší je účin fiskální expanze.
Při normálním sklonu LM vede fiskální expanze k růstu rovnovážné produkce Y a k růstu rovnovážné úrokové sazby i. Relace mezi růstem Y a růstem i je závislá na sklonech IS a LM. Fiskální expanze vede k růstu AD, v určité míře zvyšuje Y. Vyšší Y však současně zvyšuje i (aby byla ustavena rovnováha), což zpětně tlumí efekty fiskální expanze, protože zvýšené i snižuje poptávku po soukromých autonomních výdajích.
EFEKTY FISKÁLNÍ POLITIKY
Úroková míra
IS0 IS1
LM
Y0 Y1 Y
1.Past likvidity
a jsem hovado
I LM
IS1
IS0
Y0 Y
2.Klasický případ
NÁMITKY PROTI VYTĚSŇOVACÍMU EFEKTU
1.Baumol a Tobin: L vždy závisí na i (h nebude nikdy 0, tudíž LM nebude vertikální)
2.Y je vždy menší než Y*, proto LM nebude nikdy vertikální
3.CB může bránit zvyšování i tím, že zvýší nabídku peněz, tedy provádí přizpůsobování monetární politiky fiskální politice. To působí proti vytěsňovacímu efektu.
OTEVŘENÁ EKONOMIKA, FISKÁLNÍ EXPANZE PŘI DOKONALÉ KAPITÁLOVÉ MOBILIT
1. fixní měnový kurz
předpoklady:
a) DKM
b) fixní měnový kurz
c) domácí úroková míra = světové
d)existují nevyužité zdroje, konst. výnosy
z rozsahu, fixní mzdy i ceny
e)žádná země neovlivní důchod v zahraničí,
ani úroveň světové i
2. flexibilní měnový kurz
CB nemusí držet kurz, BP vždy = 0
Čistý floating: CB se vzdává intervence na mezinárodních měnových trzích
Řízený „nečistý“ floating: měnové kurzy nejsou fixovány CB, ale CB je nenechá volně fluktuovat a drží měnové rezervy
-dojde k poklesu čistých vývozů à návrat IS do původní polohy
-úplný mezinárodní vytěsňovací efekt
-apreciace domácí měny, zhoršení běžného účtu
-zhoršení NX kompenzují vládní výdaje