Monopolistická konkurence (velká skupina) –
– monopolistická konkurence (velká skupina) – velká skupina výrobců (mnoho malých)→ žádný z nich neovlivňuje celkovou tržní situaci, produkt je diferenciovaný, trh se rozpadá na trhy jednotlivých výrobců (podle kvality. provedení, značky, jména firmy, dostupnosti na místním trhu atd.). Vznikají trhy jednotlivých producentů, na nichž se krátkodobě mohou chovat jako jediní (monopolní výrobci) – Nejjemnější forma nedokonalé konkurence.
4.4 Zdroje tržních nedokonalostí
Trh nemůžeme idealizovat. Ale jako nástroj koordinace výrobních zdrojů je nejúčinnější a nejdokonalejší. Dokonalost trhu je zřejmá ve srovnání s jinými možnými způsoby koordinace. V koordinaci trhu je mnoho nedostatků či poruch.
Soukromý statek – charakteristický tím, že jeho výrobce je schopen omezit užití vyráběného statku na ty spotřebitele, kteří jsou ochotni za výrobek zaplatit (vyloučení výrobcem). Současně platí, že spotřebitel není nucen statek spotřebovávat, ale pokud se ke spotřebě rozhodne, pak jeho spotřeba statku snižuje dostupné množství pro ostatní spotřebitele (rivalitní spotřeba) – SOUKROMÝ STATEK JE PŘEDPOKLADEM FUNGOVÁNÍ TRŽNÍHO MECHANISMU.