Charakteristika tržního mechanizmu
Základní princip tržní ekonomiky
– převládá převážně soukromé vlastnictví (doplněno veřejným) výrobních prostředků.
Charakteristika centrálně řízené ekonomiky
– výrobní prostředky převážně ve vlastnictví státu (doplňkově družstevní a nepatrně soukromé vlastnictví)
– produkce včetně cen je direktivně řízena z centra, plánování 5 leté, zkreslování výsledků.
– vypadalo efektivně, ale neosvědčilo se (zaostávání techniky, pomalý růst životní úrovně) => přechod na tržní mechanizmus
Charakteristika tržního mechanizmu
Tržní mechanizmus optimálně působí v podmínkách dokonalé konkurence, tj. v takovém trhu, kde žádný výrobce, obchodník ani spotřebitel není tak velký, aby mohl ovlivnit tržní cenu, výrobky jsou stejnorodé, firmy stejně velké a je jich velký počet, na trhu jsou dokonalé informace.
Naproti tomu při nedokonalé konkurenci narušují trh monopolní postavení velkých společností, silné odbory, případně zásahy do tržní ekonomiky ze strany vlády.
Jestliže nabízené a poptávané množství se vyrovnají, je trh v rovnováze a cena, za kterou se prodávají, se nazývá rovnovážná cena. Při jiných cenách vzniká přebytek nebo nedostatek nabízeného množství se srovnávají s poptávaným.
Stav rovnovážný je na trhu vzácný. Na trhu dochází k neustálému střetu nabídky s poptávkou, kupující s prodávajícími. V tržním mechanismu je provázaná cena, nabídka a poptávka a těžko lze určit, který z činitelů je primární.
Konkurence
a) Cenová
b) Necenová .. kvalita, technická úroveň, diferenciace výrobků, design, image
Oligopolní struktura
Několik velkých výrobců, kteří vyrábějí podstatnou část produkce + malé a střední firmy