Monopolistická konkurence
Nejvíce připomíná dokonalou konkurenci.
– vyznačuje se velkým množstvím malých nebo středních firem
– diferencovaný produkt
– vstup a výstup z odvětví jsou snadné, neexistence bariér vstupu firem do odvětví
– blíží se dokonalé konkurenci, liší se však tím, že výrobky jednotlivých firem jsou zde
diferencovány ( např. design)
– diferenciace výrobku vytváří na trhu velmi specifickou situaci
– výrobky jednotlivých firem jsou na jedné straně poměrně blízkými substituty, ale na druhé straně si vytvářejí své vlastní relativně samostatné trhy
– monopolistická konkurence v důsledku diferenciace výrobků umožňuje firmám zvýšit cenu nad náklady příležitosti a dosahovat ekonomického zisku
– při diferenciaci výrobku má smysl i reklama
– prvky konkurence jsou při této tržní struktuře dosti silné, a proto není ekonomický zisk firem nikdy příliš vysoký
– firma v této situaci má velmi malou kontrolu nad cenou a nezná předem odezvu svých konkurentů