Struktura trhu
– konkurence má na různých trzích rozdílnou podobu
– souhrn podmínek charakteristických pro určitý trh označujeme jako strukturu trhu
Struktura trhu se vyznačuje těmito charakteristickými rysy:
1. počet firem, které na daném trhu působí
2. velikost firem,
3. charakter statku, který vyrábějí
4. podmínky vstupu do odvětví a výstupu z něho.
Dokonale konkurenční trh
– tržní struktura, kdy na trhu působí velké množství malých firem, z nichž žádná nemá významný podíl na trhu => žádná z firem nemůže výrazně ovlivnit cenu
– statky jsou stejnorodé ( např. uhlí), spotřebiteli je lhostejné, která firma statek vyrobila, protože kvalita je stejná
– vstup do odvětví není ničím omezen => firma vstupující do tohoto odvětví může nakupovat výrobní vstupu za stejných podmínek jako firmy, které zde již působí
– výstup je rovněž snadný, lze snadno prodat použité kapitálové statky
– všechny ekonomické subjekty jsou dokonale informovány
– žádná firma ani spotřebitel nemůže ovlivnit cenu