Druhy trhu
a) podle velikosti
– místní (trh s krajovou specialitou – Pardubice perník)
– národní (trh v rámci státu)
– světový (vznikl v důsledku mez. dělby práce a specializace)
b) podle druhu zboží na trhu
– dílčí (trh jednoho výrobku – boty)
– agregátní (trh veškerého zboží – reálný trh v reálném světě)
c) podle předmětu nabídky
– trh zboží (trh s automobily, s potravinami, s pozemky, se službami)
– trh práce (nákup a prodej práce, kterou vykonají lidé jako pracovní síly)
– trh financí (nákup a prodej cizích měn, nákup a prodej CP)
d) podle míry zapojení ekonomiky do mezinárodní dělby práce
– otevřeny – ekonomika státu má dveře otevřené do zahraničí, velká část produkce se směňuje se zahraničím
– uzavřený – podíl směny se zahr. je nízký – domácí trh začíná být neefektivní, výroba je náročná
e) podle počtu dodavatelů na trhu
– konkurenční – na trhu existuje konkurence domácí i zahraniční – typický pro tržní ekonomiky
– monopolizovaný – na trhu získává výsadní postavení jeden dodavatel nebo několik málo dodavatelů, kteří se dohadují o cenách, o rozdělení odbytu atd.
f) podle velikosti nabídky a poptávky
– trh nasycený (trh spotřebitele), N>P typické pro tržní ekonomiku
– trh nenasycený (trh dodavatele), N < P, spotřebitel je omezen ve výběru – snižuje nároky na kvalitu
Pro tržní ekonomiku je typický trh nasycený, otevřený a konkurenční.