Marketing
Market = trh
Marketing
Podnikatelská činnost zaměřená na uspokojování potřeb spotřebitelů při dosahování přiměřené rentability a při racionálním využití zdrojů hlavní cíl = stálý prodej se ziskem. Je to způsob řízení podniku pomocí trhu. Vychází především z průzkumu poptávky.
Rentabilita = vyjadřuje ziskovost
Vznik marketingu
– v USA na počátku 20. st.
– 1. automatické výrobní linky – snížení ceny v důsledku zvýšení produktivity práce – trh byl zaplaven cenově dostupnými výrobky
– vznikl problém co s nadbytkem zboží na trhu
– marketing se dostává i do západní Evropy, ale s časovým odstupem 20 – 30 let
– k nám se taky dostává, ale nepoužívá se v souhrnu, jenom jeho vybrané části – v důsledku toho je efekt velmi nízký, nulový nebo může být i záporný
Vývojové etapy marketingu
1. (1900 – 1920)
– objevují se nové výrobní linky, trh zaplaven cenově dostupnými výrobky, zisku dosahujeme zvýšeným prodejem těchto výrobků
2. (1920 – 1930)
– vyrábí se nadále cenově dostupné výrobky, na trhu se objevuje skupina zákazníků, která žádá výrobky technicky dokonalé, luxusní, které jsou ale dražší
3. (1930 – 1950)
– zisk začíná opět pomalu klesat, rozvoj (vznik) reklamy – propagace v důsledku nerozhodnosti zákazníka mezi výrobky
4. (1950 – 1960)
– znovu vzrůst ankety, abychom zjistili přání zákazníka
5. (1960 – současnost)
– defakto totožná se 4. etapou, bývá označována jako marketingová koncepce – ekologická
– nesnažíme se uspokojit jakékoli přání zákazníka, ale pouze takové, které není v rozporu s tzv. veřejnými zájmy (např. ochrana životního prostředí)