Cenová elasticita nabídky
1. zvýšení ceny o 1% vyvolá méně jak 1% nárůst nabízeného množství
2. snížení ceny o 1% vyvolá méně jak 1% pokles nabízeného množství
Cenová elasticita nabídky nám de facto udává, jak citlivě může odvětví zareagovat na změnu cen změnou výstupu →
– na reakci potřebují čas ( přizpůsobit výstupy změny cen )
– rozlišujeme časová období nabídky
Čím je delší čas na přizpůsobení, tím větši je elasticita reakce nabídky a tím menší je vzestup cen.
3 časová období rovnováhy ( vycházející z elasticity nabídky )
1. rovnováha ve velmi krátkém období
2. rovnováha v krátkém období
3. rovnováha v dlouhém období
ad 1 )
– nabídkové prvky nemají čas se přizpůsobit
– cena musí výrazně vzrůst, aby v danou chvíli fixní nabídku rozdělil mezi silnější poptávku
– E ´ – nová tržní cena, rovnovážná pro velmi krátké období ( mini )
ad 2)
– dochází k určitému přizpůsobení práce a variabilních faktoru ( zintenzivnění výrobního procesu → dodatečné množství )
– E´´ = rovnovážná cena pro krátké období ( short )
ad 3)
– dochází k plnému přizpůsobení všech faktorů – fixních i variabilních ( investic, nová struktura )
– E´´´= rovnovážná cena pro dlouhé období ( long )