Cíle při stanovení ceny:
Cíle při stanovení ceny:
• maximální zisk
• maximální prodejnost (např. sezónní prodej)
• z hlediska dlouhodobého záměru – zvyšovat podíl na trhu
• z hlediska krátkodobého záměru – likvidace konkurence
– pokud firma bude prodávat výrobky za nižší cenu, než jsou N, jedná se o tzv. „dumpingové ceny“ – jediným záměrem je vytlačení konkurence
• velmi důležitá je také návratnost investic (zvýšení podílu na zisku – dividenda)
FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ CENU
– vnitřní
– vnější
Vnitřní:
– základem jsou N, souvisí s množstvím výroby
– fáze životního cyklu (na začátku jara se prodejci zbavují zimního zboží)
– strategie cen (strategie = dlouhodobý záměr, kterým se firma řídí několik let)
Vnější:
– konkurenční ceny – ovlivňuje nás konkurence
– ovlivňují nás daně (DPH, spotřební)
– kupní síla obyvatelstva
– při dovozu ovlivnitelnost clem, měnovým kurzem koruny