Monopol
* maximalizace růstu = předpokládaný cíl vedení i vlastníka
ale vlastník nemusí akceptovat požadavek na velký podíl reinvestovaných
zisků nutných ke zvýšení firemních aktivit
= zvětšení jmění firmy → kapitálové zisk ze
vzrůstající ceny podílů vlastníka ( vlastníků )
* maximalizace zisku = jednoznačný cíl vlastníka
= dlouhodobě primárním cílem ( ← nutnost zvětšování dlouhodobého kapitálo potřebného k financování růstu firmy )
Monopolista bude maximalizovat své zisky stanovením výstupu v bodě, v němž MC =MR ( mezní náklady = mezní příjem )
Protože monopolista má klesající poptávkovou křivku, znamená to, že P > MR → musí snížit cenu všech předchozích jednotek výstupu, aby prodal poslední jednotku výstupu → MR je nižší než cena v důsledku této ztráty
a zároveň P je nad MC → monopol vyvolává neefektivnost, protože produkuje menší než optimální množství
– monopolista může vydělat více, než kdyby byl nucen vystupovat na trhu jako dokonalý konkurent