V rámci větší části trhu …
– V rámci větší části trhu se dominantní firma chová jako monopol.
– Cenové vůdcovství dominantní firmy je charakteristické tím, že menší firmy v odvětví respektují cenu (kopírují), kterou určila dominantní firma, protože vzhledem ke své velikosti nerealizují úspory z rozsahu a jejich nákladové podmínky jsou proto ve srovnání s dominantní firmou horší (kdyby stanovily cenu vyšší než dominantní firma, ztratily by zákazníky, přilákat více spotřebitelů snížením ceny si vzhledem k uvedeným nákladovým podmínkám nemohou dovolit).
– Menší firmy působící vedle dominantní firmy jsou označovány jako tzv. dokonale konkurenční lem. Pro skupinu těchto slabších firem je charakteristické, že následují chování dominantní firmy.
– Situace oligopolu s dominantní firmou je zobrazena na následujícím obrázku.
– Tržní poptávka je znázorněna křivkou DT a poptávky po produkci dominantní firmy křivkou dD. Dominantní pozice firmy se projevuje především v jejím relativně nezávislém stanovení vyráběného množství QD a i výše ceny PD . Při ceně PD není trh zcela zasycen, množství produkce QD QT (úsečka GF), budou realizovat firmy z konkurenčního lemu (jejich dokonale konkurenční charakter potvrzuje skutečnost, že přebírají cenu PD a vnímají ji jako zvnějšku danou).