Cenové a množstevní efekty
Cenové a množstevní efekty jsou analogické těm, které jsme zmiňovali v souvislosti s preferenční liberalizací.
Tak například pro zboží 1.
o domácí import zboží 1 vzrostl
o domácí cena zboží jedna klesla z P‘ na P“
o cena, kterou získají exportéři zboží 1 z partnerské země stoupla z P‘ – T na P“
o cena, kterou získají exportéři zboží 1 z RoW země klesla z P‘ – T na P“ – T
o podíl exportu partnerské země stoupl na úkor RoW země
Efekty bohatství
Efekt bohatství na domácí ekonomiku je jednoduchý. Stejně jako u cel, dochází k růstu spotřebitelského přebytku o F + A. Ale na rozdíl od cel, zde není přítomna ztráta celního výnosu, neboť ani před tím žádné celní výnosy nebyly. Odstranění frikčních překážek v obchodu tak vždycky znamená nižší cenu, kterou země platí za importy. Partnerské a RoW země pocítí cenové změny svých exportů (partnerská – kladná změna, RoW – záporná změna), což povede k trade diversion, která ale nebude mít žádné efekty bohatství na domácí zemi.
Co se týká trhu zboží 2, kde domácí je exportér a partner importér, tak zde je také efekt bohatství kladný. Domácí exportér obdrží za své prodeje vyšší cenu a prodá více, tedy získá oblast D. Tedy celkový efekt z odstranění frikčních překážek obchodu bude +D + F + A.