8. EFEKTIVNOST VE VEŘEJNÉM SEKTORU (UŽITEK, VÝKON, KVALITA), TENDENCE K NEEFEKTIVNOSTI, VNĚJŠÍ A VNITŘNÍ FAKTORY EFEKTIVNOSTI VEŘEJNÉHO SEKTORU
Kvalita výkonu = vyjadřuje se obtížněji, ale není nevyjádřitelná. U vyučovacích hodin se může jednat o pedagogickou úroveň hodiny, využití názorných pomůcek, přínos tvůrčího myšlení atd.
Užitek výkonu = vyjadřuje uspokojení určité potřeby. Např. užitkem výkonu jedné vyučovací hodiny je zvýšení míry znalostí a dovedností u žáka, nebo užitkem jednotky výkonu lékaře je změna zdravotního stavu pacienta.
Základním projevem selhání veřejného sektoru je jeho tendence k neefektivnosti.
Příčiny této tendence lze spatřovat v:
– ve veřejném sektoru nepůsobí kategorie zisku jako hnací motor
– veřejný sektor naráží na problém vyjádření užitku své práce
– ve veřejném sektoru existuje problém vysoké zprostředkovanosti mezi okamžikem, kdy občan platí za produkci a okamžikem, kdy tuto produkci spotřebovává
– mezi platbou daní a spotřebou statků není rovnovážný stav
– do sféry veřejného sektoru není volný vstup pro kterýkoliv subjekt