Cenové vůdcovství
cenové vůdcovství = malé firmy respektují cenu, kterou určila dominantní firma
1. vzhledem ke své velikosti nerealizují úspory z rozsahu
2. jejich C podmínky jsou proto ve srovnání s dominantní firmou horší
3. P nemohou stanovit vyšší → ztráta zákazníků
4. P nemohou stanovit nižší ←horší nákladové podmínky
2 – představuje dvě možnosti:
a) konkurence cenová u produktu homogenního = ceny budou sníženy na úroveň normálních zisků mezní firmy (s↑C) jako v dokonalé konkurenci
b) necenová konkurence u produktů diferencovaných = výsledek konkurence je nejistý kvůli vzájemné závislosti firem (substituce)
každý skutečný oligopol je třeba analyzovat zvlášť
Bariéry vstupu na trh:
* ze zákona = monopoly ze zákona (znárodněná odvětví)
* úspory z rozsahu = rozšíření rozsahu výstupu na základě nižších C → ↓P → zbavení se konkurence přirozenou cestou = PŘIROZENÝ MONOPOL
= všichni potenciální konkurenti mohou být udržení vně odvětví skutečným nebo hrozícím snížením P
* umělé bariéry = např. dočasné snížení cen jako varování (dravčí cenotvorba → ztráty konkurence v cenové válce)
= spojení prodejce a distributorů
= neustálý vývoj nových výrobků a inovace