OLIGOPOL
– způsob vyhnutí se přímé konkurenci (ta snižuje zisky)
– vytváří smluvní oligopol, kartely (oficiálně nejsou legální)
– dohoda směřuje k omezení celkového výstupu→zvýšení cen + rozdělení trhu a bariérám vstupu na trh
kartel se tak efektivně stává monopolem
firmy chtějí maximalizovat své společné zisky
uplatníme analýzu monopolu maximalizujícího své zisky
společný výstup stanoví kartel na základě vztahu MR=MC
firmy společně inkasují nadnormální zisky
Podmínky úspěšnosti kartelu:
1. čím méně firem jedná, tím větší je naděje pro dosažení dohody o ceně a výstupu (otázka dodržování a nákladnosti kontrol dohodnutých „kvót“ =podílů na trhu.
2. tržní poptávka po produktu by měla vykazovat malou pružnost (výstup omezen v malém množství → proporcionálně velký nárůst cen a výnosů)
3. do kartelů musí vstoupit všichni hlavní výrobci
4. vstup do odvětví by měl být obtížný nebo nákladný
mezi 1 a 2 → oligopol s dominantní firmou – využívá se tam, kde je pro silnou firmu výhodné přenechat část trhu slabším konkurentům → silná firma se na části trhu chová jako monopol