Optimum spotřebitele (a) a optimum firmy (b)
Při ceně 2 Kč je na trhu nedostatek statku – nerovnováha. Nedostatek
vede k růstu ceny statku a trh směřuje k rovnovážné ceně 2,70 Kč.
Při ceně 3,50 Kč je na trhu přebytek statku – nerovnováha. Přebytek
statku vede k poklesu ceny statku a trh směřuje k rovnovážné ceně 2,70 Kč
Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
– Co určuje optimum spotřebitele?
* MU ve vztahu k ceně – křivka poptávky je totožná s křivkou mezního užitku. Poptávka je tedy v rovnováze, pokud platí: P = MU
– Rovnováhu firmy určuje vztah ceny a mezních nákladů. Individuální křivka nabídky je totožná s křivkou mezních nákladů (s její částí). Nabídka je tedy v rovnováze, pokud pro všechny výrobce platí: P = MC.
– Má–li být trh v rovnováze (poptávka se rovnat nabídce), musí platit současně P = MU a P = MC a odtud:
MU = MC