Rovnováha firmy na trhu výrobních …
Rovnováha firmy na trhu výrobních faktorů v podmínkách dokonalé konkurence
– Na základě získaných údajů můžeme říci, že pan Petr by neměl zaměstnat 16. dělníka, protože MRP < MFC, tj. příjmy z mezního produktu jsou menší než náklady na tohoto dělníka.
Firma zvyšuje množství najímaného výrobního faktoru dokud se příjem z mezního produktu tohoto faktoru nevyrovná s úrovní ceny výrobního faktoru. Pro jednotlivé výrobní faktory to znamená, že v optimu:
MRP práce = mzdová sazba
MRP půdy = sazba pozemkové renty
MRP kapitálu = úroková míra
Trh práce
– Práce je výrobním faktorem, jehož nositelem je člověk.
– Rozhodování člověka mezi volným časem a prací, je rozhodování zda pracovat nebo nepracovat.
– Práce přináší člověku mzdu, ale co mu přináší „nepráce“, tj. volný čas?
– Ve volném čase může člověk: odpočívat, spát, číst,dívat se na televizi, sportovat…tudíž můžeme na volný čas nahlížet jako na zvláštní statek.
– Rozhodování člověka, zda má pracovat či nikoliv, nabývá podobu spotřebitelského rozhodování. Člověk se vlastně rozhoduje mezi volným časem (zvláštním statkem) a ostatními statky, které by si mohl koupit za mzdu.