Je-li poptávka na trhu dána→ otázky:
– jaký bude rozměr nabízené produkce a jaká bude jeho cena
– co z rozhodnutí vyplývá pro tržní situaci a tržní poměry.
– co z existence monopolu plyne pro spotřebitele a pro výrobu.
MC = MR – optimální rozměr produkce (rovnováha E) – víc nedodá, již by se to projevovalo snižováním ziskovosti. Průsečík MC a MR určuje rovnováhu i v případě monopolního výrobce.
Nabídka má rozměr qM→ rozměr poptávky umožňuje prodávat za cenu PM. Tato cena je vyšší než jsou AC (bod A a cena PA) produkce qM. Cenou PM se realizuje přebytek průměrného příjmu.
Obsah obdélníka s vrcholy PA, PM, EM, A – celkový rozměr zisku z prodeje produkce qM.
→ monopol má pozici cenového tvůrce (v dokonalé konkurenci je firma cenovým příjemcem).
Ztráty mrtvé váhy – není realizováno to, co se realizovat mohlo.
Přebytek spotřebitele – max., kde je MC X AR
Přebytek výrobce