Podniková ekonomika
Předmětem podnikové ekonomiky je podnik jako institucionalizované podnikání.
Podnik se nachází v okolí, které jej obklopuje. Okolí (odběratelé, dodavatelé, banky, obce, stát…) ovlivňuje a sám je jím ovlivňován. Podnik má své charakteristické rysy, vývoj, cíle a funkce, život, organizaci atd.
Podniková ekonomika (nauka o podniku) se stala samostatnou disciplínou hospodářských věd. Mezi další takové disciplíny patří např. management, marketing, ekonomie.
Ekonomie
Dělí se na:
• makroekonomii
– zabývá se hospodářstvím jako celkem a je základem hospodářské politiky,
• mikroekonomii
– zkoumá chování dílčích ekonomických subjektů
Základní pojmy
• Podnikání – je soustavná činnost prováděná podnikatelem samostatně, vlastním jménem a na vlastní odpovědnost, za účelem dosažení zisku.
• Podnik – instituce vzniklá k výkonu podnikatelské činnosti, který je charakteristický rozsahem a kombinací výrobních faktorů. Podle obchodního zákoníku se podnikem rozumí soubor hmotných, osobních i nehmotných složek podnikání.