Pokud se změní poptávka
(při nezměněné nabídce), mění se i tržní cena→ firma se dostává z rovnováhy a hledá novou rovnovážnou situaci (změnou rozsahu produkce).
Kdy vstupují výrobci do odvětví:
Jde o vztah průměrných nákladů a průměrných příjmů, to že mají totožné výrobky a postavení na trhu neznamená, že jsou jejich náklady stejné. Jestliže platí:
AC > AR
potom nejméně schopní výrobci výrobu opouští, nerealizují potřebný zisk, mají ztrátu.
AC < AR
dojde k tomu, pokud dojde k cenovému vzestupu v důsledku růstu poptávky→ odvětví přitahuje pozornost výrobců. Ceny obsahují přebytek AR – AC.
Jen tehdy, jsou-li AC a AR vyrovnány, jsou vytvořeny předpoklady rovnováhy odvětví z hlediska dlouhodobého – neexistuje motivace ke vstupu dodatečných výrobců ani motivace ukončení činnosti výrobců působících v odvětví.
Podmínka rovnováhy firmy v rámci odvětví (z dlouhodobého hlediska) je rovnost:
MC = MR = P = AR = AC