1. CHARAKTERISTIKA PODNIKU A PRODUKČNÍHO PROCESU
CHARAKTERISTIKA PODNIKU A PRODUKČNÍHO PROCESU
– podniky
o organizační jednotky prod. procesu
o produkují statky a podávají výkony
– produkční proces
o ovlivněn faktory:
a) elementární
• 1) lidské zdroje
• 2) provozní prostředky – stroje, zařízení
• 3) materiál, suroviny (vstupy)
b) dispozitivní
• 1) řízení
• 2) plánování
• 3) organizace práce
– podnik – charakteristika
o právní subjekt (PO)
o organizačně samostatná jednotka, vyvíjí samostatnou činnost
o 2 předpoklady pro vznik
– racionální iniciativa
– disponibilní kapitál
Členění
MSP Velké podniky
Řízení podniku
– vlastník = podnikatel – manažer
– nedostatečné znalosti pro řízení podniku – fundované znalosti pro řízení podniku
– patriarchální řízení – řízení podle manažerských metod
– min plánování – rozsáhlé plánování
– ojedinělá skupinová rozhodnutí – častá skupinová rozhodnutí
– řídící personál je nenahraditelný – řídící personál je nahraditelný
Personál
– malý počet zaměstnanců (max 249) velký počet zaměstnanců
– nepatrné zaměstnávání lidí s akademickým vzděláním – zaměstnávání lidí s akademických vděláním ve větším rozsahu
– široké odborné znalosti pracovníků – silná tendence k vyhraněné specializaci
Organizace práce
– kumulování funkcí – dělba práce
– silné osobní vazby mezi zam. (-) – nepatrné osobní vztahy mezi zam. (+)
– delegování pravomocí v omezeném rozsahu – rozvinuté delegování pravomocí
– velmi pružná přizpůsobivost – nízká přizpůsobivost
– liniová organizační struktura – složitá organizační struktura
– nepatrný stupeň formálnosti – vysoký stupeň formálnosti
Výroba
– pracovně intenzivní – kapitálově intenzivní
– nepatrná dělba práce – rozvinutá dělba práce
– převážně univerzální stroje – převážně speciální stroje
Výzkum a vývoj
– téměř žádný – systematický
Financování
– převažuje vlastní kapitál – převažuje cizí kapitál
– min. státní podpora v krizových situacích – státní podpora v krit. sit. je pravděpodobná
Kvantitativní a kvalitativní charakteristika MSP
a) kvantitativní charakteristiky
– schválila Komise EU r. 1996
– 1) počet zaměstnanců
o mikropodnik – 0 – 9 zam.
o malý podnik – 10 – 49 zam.
o střední podnik – 50 – 249 zam.
o velký podnik – 250 -> zam.
– 2) kritérium nezávislosti
o více než 25% kapitálu firmy je vlastněno jednou nebo několika firmami, které nesplňují kritérium pro MSP (velké firmy)
– 3) roční obrat
o do 5 mil. EURo – malý podnik
o do 40 mil. EURo – střední podnik
b) kvalitativní charakteristika MSP
– osobnosti podnikatele
o jeho podnikatelský duch
o mít názory, idee, být flexibilní, být ochotný riskovat
Podnikatel
– r. 1963
o Davids => zakladatel nového podniku
– r. 1971
o Hornady + About => úspěšný podnikatel – osoba, která založila podnik, který neexistoval, musí zaměstnávat min. 8 lidí a existovat déle než 5 let
o Hull + Posley => podnikatel je osoba, která řídí firmu, a která na sebe přebírá obchodní riziko
– r. 1989
o Taylor => prostřednictvím osobní zkušenosti, motivace, připravenosti podnikatele je na sebe schopen převzít hospodářskou a sociální roli
– podíl MSP je 99,9% podniků v ČR
– národohosp. význam MSP – 59,7% zam. osob (EU 66%)
– podíl MSP na tvorbě HDP – 33,6% v ČR (EU 52%)
SWOT analýza MSP
1. Vnitřní vlivy
Silné stránky Slabé stránky
– poměrně značně pružná reakce na požadavky trhu – vedení často chybí znalosti o řízení podniku
– nejsou činěna skupinová rozhodnutí
– krátká a přímá cesta přenosu info mezi vedením a zam. – patriarchální styl řízení
– téměř žádné plánování
– relativně krátký časový prostor mezi inovacemi výrobků a jejich uplatněním na trhu – absence podnikatelské strategie
– malá eko síla v porovnání s velkými podniky
– slabá pozice v soutěži o veřejné zakázky
– zájem o zvýšení jakosti nebo alespoň o certifikaci – obtížný přístup ke kapitálu, což omezuje možnost financování rozvojových aktiv
– otevřenost a realistický postoj k přeshraniční spolupráci – lidské zdroje nejsou pro MSP prioritou
– řada MSP nemá zpracován motivační program organizace
– nedostatečný marketing – nedostatečná kontrola distribučních kanálů, neznalost konkurence, neznalost potřeb zákazníka, závislost v prodeji na jiných
2. Vnější vlivy
Příležitosti Hrozby
– politika státní podpory MSP – nedostatečná státní podpora MSP
– spolupráce MSP s institucemi a akademickými pracovišti – nekalá konkurence ze strany velkých pod. a dumpingové ceny dovážených produktů
– vytváření sítí MSP – silná konkurence na jedn. vnitřním trhu EU
– vyplňování okrajových oblastí trhu, které nejsou pro větší podniky zajímavé
– přístup na nové trhy po vstupu ČR do EU – nedostatečná spolupráce mezi institucemi (ÚP, hosp. komory, samospráva,…) a podniky omezuje rozvoj MSP
Limitující faktory rozvoje MSP (anketa)
– nedostatečná poptávka (83%)
– nedostatek kvalifikovaných manažerů (62%)
– legislativa (54%)
– nedostatek kvalif. dělníků (48%)
– vysoké daně a sociál. a zdrav. pojištění (45%)
– nedostatek kapitálu pro expanzi (33%)
– předpoklad MSP = vysoká životní úroveň obyvatelstva
– národohospodářský význam MSP
export 36,1 14,3 21,8
import 49,3 26,4 22,9
celkem malé podniky střední podniky
Informace, které potřebují české MSP o jednotném evropském trhu
– legislativa
– info o EU obecně
– info o bankovnictví
– info o nových technologiích
– možnosti exportu
– možnosti navázání obchodních kontaktů
– info o celních pravidlech
– podmínky certifikace
– info o jednotném evropském trhu
– info o institucích EU
– podmínky získání zakázek
– info o řízení kvality v EU
– podmínky integrace do EU
– info o strukturálních fondech
Motivy pro hledání zahraničních partnerů
– přístup na nové trhy
– kapitál
– sdílení rizika