Růst a expanze firmy …
– Růst a expanze firmy je další možnou alternativou k maximalizaci zisku. Tento cíl je v určitém smyslu nejkomplexnější, protože růst firmy je jak cestou zajištění zisku, tak i cestou zabezpečení jistoty, autonomie a dlouhodobého přežití firmy. Vezmou-li se v úvahu takové jevy jako diversifikace, je růst firmy i cestou snížení rizika.
Manažerské teorie firmy
– Manažerské teorie se zaměřují na chování velkých firem, které již nejsou řízeny vlastníky, ale profesionálními řídícími pracovníky – manažery. Vznikají různé koncepce, které upozorňují, že cíle manažerů mohou být odlišné od zájmů vlastníků.
– Například v klasické akciové společnosti řízené manažery se ziskový cíl firmy může měnit v úsilí o maximalizaci obratu (celkových příjmů) firmy. Čím větší obrat firma vykazuje, tím je její manažer váženější a úspěšnější. Tím se ale samozřejmě mění chování firmy.
Model firmy maximalizující obrat
– Model firmy maximalizující obrat vysvětluje chování firmy v nedokonalé konkurenci, které je podmíněno cílovou funkcí manažerů l podobě maximalizace celkového příjmu. Rozdíl mezi množstvím zboží a cenou, za niž prodává zboží firma maximalizující obrat a firma maximalizující zisk, je znázorněn na následujícím obrázku.