Monopolistická konkurence
– Monopolistická konkurence je představována takovou situací na trhu, kdy mnoho firem prodává podobné, ale nikoliv stejné statky (např. alkoholické nápoje).
– Monopolistická konkurence je v rámci nedokonalé konkurence tržní strukturou nejvíce připomínající dokonalou konkurenci. Zejména tím, že uvažuje velký počet firem na trhu a značnou mobilitu firem mezi jednotlivými trhy. Naopak nedokonale konkurenčním rysem je výroba diferencovaného produktu a schopnost firmy stanovit jeho cenu. V rámci svého produktu má tedy firma monopolní postavení a monopolní sílu.
– Základní předpoklady modelu monopolistické konkurence lze shrnout jako:
* velký počet firem v odvětví
* výroba diferencovaného produktu
* neexistence bariér vstupu firem do odvětví
– Firma má monopol nad svou produkcí a sama stanoví cenu. Klesající poptávková křivka po produkci firmy je poměrně vysoce elastická, neboť řada firem prodává blízké substituty. Tudíž z klesající poptávkové křivky vyplývá možnost realizace monopolního zisku v krátkém období (viz. následující obrázek).