MONOPOL
= extrém, tzv. výlučný monopol → vzácný → v dlouhém období není žádná firma zcela zabezpečena před útokem konkurentů.
– představuje vysoký stupeň koncentrace
– neexistuje jednoduchá křivka nabídky ← monopol v závislosti na posunu poptávkové křivky může :
1) nabízet různá množství při stejné ceně
2) nabízet stejné množství při různých cenách
– firmy nemusí sledovat jeden cíl, kterým je maximalizace zisku ( ← vydělení pozice vlastník x vedení )
* maximalizace obratu = spíše cíl vedení ( managementu ) → jejich platy a další odměny závisí spíše na výnosech než na ziscích
– snaha rozšiřovat výrobu až do bodu maximálních výnosů, tzn. za hranici maximalizace zisku
– ALE nelze maximalizovat výnosy bez ohledu na to, jak bude ovlivněn zisk ↔ omezená maximalizace výnosů = výnosy z prodeje jsou maximalizovány dostatečným ziskem pro vlastníka