Monopolní konkurence
Monopolní konkurence představuje trh s mnoha výrobci, jejichž pohyb mezi odvětvími je zcela volný. Avšak každá firma vyrábí natolik diferencovaný produkt, že sama stanoví jeho cenu. To znamená, že v rámci svého produktu má monopolní postavení a monopolní sílu.
Z této situace vyplývají dvě okolnosti:
1) Jelikož má firma monopol nad svou produkcí, sama stanoví cenu. Klesající poptávková křivka po produkci firmy je poměrně vysoce elastická, protože řada ostatních firem prodává blízké substituty. To, že je poptávková křivka skloněná znamená, že firma může v krátkém období realizovat monopolní zisk.
2) V dlouhém období je tento monopolní zisk stlačen na nulu v důsledku volného pohybu mezi odvětvími. Jestliže stávající firmy v odvětví dosahují monopolní zisky, přiláká to nové firmy v odvětví bude více firem a poptávka po produkci každé jednotlivé firmy klesne. To se v grafu projeví posunem individuální poptávkové křivky doleva. Nové firmy přicházejí do odvětví tak dlouho, dokud není monopolní zisk nulový.
Monopolistická konkurence není ve srovnání s dokonalou konkurencí plně efektivní, protože firma za těchto podmínek vyrábí relativně menší výstup a její cena je relativně vyšší než v případě dokonalé konkurence, přitom však firma dosahuje v dlouhém období nulového ekonomického zisku jako při dokonale konkurenční rovnováze. Tato neefektivnost je spojena s diferenciací produktu, a je tedy neodstranitelná.