Průzkum spotřebitelské poptávky
Průzkum spotřebitelské poptávky
Činitelé, kteří jí určují potávku
– užitečnost výrobku (zbytně, nezbytně)
– kvalita
– cena výrobku
– cena zastupitelských a doplňujících výrobků (Guláš – místo masa buřty, klimatizace u auta…)
– důchody
– reklama (velký vliv), v televizi, rádiu, tisku, na internetu
– móda
Cenová pružnost poptávky: ELASTICITA
změna požadovaného množství v %
změna ceny v %
Poptávka
cenově elastická – jestliže zvýšení ceny o 1% vyvolá větší něž 1%ní snížení poptávaného množství
a snížení ceny o 1% vyvolá větší než 1%ní zvýšení poptávaného množství
cenově neelastická – jestliže zvýšení ceny o 1% vyvolá menší než 1%ní snížení poptávaného
množství a snížení ceny vyvolá menší než 1%ní zvýšení poptávaného množství.
jednotkově elastická – jestliže zvýšení nebo sníž. ceny o 1% vyvolá zvýš. nebo sníž. poptávky o 1%
Marketingový mix
– představuje kombinaci čtyř základních prvků marketingu (4P)
VÝROBEK (PRODUCT)
CESTY PRODEJE (PLACE)
CENA (PRICE)
STIMULOVÁNÍ PRODEJE (PROMOTION)