Průzkum trhu
Marketing plní funkci
komunikativní, informační, koordinační a analytickou
Průzkum trhu
– základním předpokladem úspěšného podnikání je dokonalá znalost trhu (současný i budoucí stav), kterou můžeme docílit průzkumem trhu
– skládá se z pěti částí:
– a) definování problému
– b) plán výzkumu
– c) sběr informací
– d) analýza údajů
– e) závěry, dopor.
Základní metody průzkumu trhu:
1) Průzkum od stolu – součástí jsou statistická zkoumání, např. cen, životnosti, účinnosti propagace a distribučních cest. Čerpá z těchto zdrojů: externí (statistická ročenka, z přehledu vydávaném vládou)
interní – přímo v podniku (přehledy o tržbách, rozbory hospodářské čin. Podniku, ostatní údaje z účetní evidence)
2) Průzkum terénu
zaměřuje se na zákazníka (proč kupuje daný výrobek, zvyklosti zákazníků, kupní síla – příjmy, mzdy)
zaměření na zboží (užitná hodnota, ceny, design, balení…)
zaměření na konkurenci (zda připravuje inovace prodávaných výrobků, jestli bude výrobu rozšiřovat či omezovat)
Segmenty trhu
– jsou skupiny zákazníků, které mají podobné potřeby (požadavky)