Tržní konkurence
tržní konkurence = je proces, ve kterém se střebávají různé zájmy různých subjektů trhu
konkurence mezi nabídkou a poptávkou = výrobci chtějí nabízet své zboží tak, aby měli co nejvyšší zisk x zákazníci chtějí uspokojit své potřeby nákupem tohoto zboží za co nejnižší cenu ( vzhledem k meznímu užitku )
konkurence na straně poptávky = konkurence mezi spotřebiteli.
Její význam roste především v případě, kdy nabídka převyšuje poptávku → jde o otázku přežití výrobců na trhu
selhávání trhů = možnosti vzniku různých druhů neefektivnosti na volných trzích
organizace sledující své zájmy nemusí vždy dosahovat společensky optimální výsledky
zásahy státu
do mechanismu trhu s cílem napravit a odstranit neefektivnosti
ale rovněž
→ zásahy i z „ jiných pohnutek“
→ zásahy v rámci problémů veřejného sektoru