3 Základní zdroje bariér:
– druh oddanosti kupujících – kupující dávají přednost existujícím výrobkům
– absolutní nákladová výhoda – podnik
– míra hospodárnosti
2. rivalita mezi stávajícími podniky – je-li tato síla slabá, příležitost zvýšit ceny a dosáhnout vyššího zisku, je-li mezi nima rivalita velká – cenová válka; limituje ziskovost a snižuje výnos, silná rivalita představuje hrozbu pro ziskovost
3. smluvní síla kupujících – slabí kupující – příležitost (cenu zvednu), silní kupující budou představovat hrozbu – jejich chování bude stlačovat cenu dolů,
4. smluvní síla prodávajících – silný dodavatel je hrozbou – zvýšení cen, slabý dodavatel příležitost – požadovat vysokou kvalitu za nízkou cenu
5. hrozba substitučních výrobků – 2 situace
– blízké substituty – hrozba, která limituje cenu i zisk,
– nejsou-li substituty, příležitost ke zvýšení ceny zisku