Konkurenční okolí
– konkurenti
– tady teď momentálně,
– potenciální konkurenti
– substituty
– odběratelé (zákazníci)
– dodavatelé
Při externí analýze je pro firmu lepší expert zvenčí
3 základní pilíře externí analýzy
1. ziskovost
2. výnosnost
3. expanze
Porterům model pěti sil
1. riziko vstupu potenciální konkurence na trh – podniky, které si v současné době nekonkurují, ale mají schopnost se těmito konkurenty stát, pokud se pro to sami rozhodnou, pokud je riziko vysoké – hrozba pro ziskovost, pokud nízké – podniky mohou využít příležitosti zvýšit cenu výrobků
Hrozba konk. síly potenc. rivalů záleží na výši bariér vstupu (existuje řada faktorů, které budou podniku bránit prosadit se v daném konkurenčním okolí), každé překonávaní bariér obvykle znamená zvýšení nákladů; čím vyšší jsou bariéry vstupu, tím vyšší nákl. musí potenc. konkurent vydat. Vyšší bariéry vznikají tehdy, když jsou vysoké obraty