Ad b) Na daném trhu existuje několik …
Ad b) Na daném trhu existuje několik málo výrobců, nabízejících rozhodující objem zboží, jedná se o situaci příznivou pro vznik oligopolu. V tomto případě se náklady firem, snažící se zvyšováním objemu produkce o získání monopolního postavení (až do uspokojení celé tržní poptávky), zvyšují, čímž je vytvořena přirozená bariéra proti vzniku monopolu.
Ad c) Situace odpovídající podmínkám dokonalé konkurence. V daném odvětví existuje hodně malých firem, jejichž náklady při zvyšování produkce prudce stoupají, tím existuje přirozená bariéra jejich expanze.
Formy nedokonalé konkurence
– Monopol
– Monopson
– Oligopol
– Monopolistická konkurence
Monopol
– Monopol je taková tržní situace, kdy na trh daného produktu dodává jediná firma. Tato firma není vystavena konkurenci jiných firem, které by dodávaly stejný či podobný produkt. To však neznamená, že monopolista není vystaven žádné konkurenci. Je vystaven konkurenci substitutů daného statku. Čím vzdálenější jsou tato substituty, tím větší je tržní síla monopolu.