Individuální poptávka
a) V podmínkách dokonalé konkurence je individuální poptávka dokonale elastická, což znamená, že firma může prodat jakýkoliv objem produkce za stejnou cenu.
b) V podmínkách nedokonalé konkurence je individuální poptávková křivka klesající, aby firma prodala dodatečnou jednotku produkce, musí snížit její cenu.
Nedokonalá konkurence – příklad
– Motivační příklad: Penzión a jeho nabídka pokojů
* Trh ubytovacích služeb je trhem nedokonalé konkurence, protože jde o diferencovanou službu a protože hosté nejsou dokonale informováni o všech penziónech a jejich cenách. To znamená, že poptávka po pokoji v penziónu bude klesající: při nižší ceně pronajme penzión více pokojů a naopak.
Penzión disponuje kapacitou 30 pokojů, cena pokoje v katalogu je 300 Kč/den, avšak při této ceně pronajme 20 pokojů, takže jeho celkový příjem bude 6 000 Kč.
* Zbývá kapacita 10 neobsazených pokojů, proto zveřejní nižší cenu a to 290 Kč/den.
* Pro zjednodušení předpokládáme, že penzion má nulové mezní náklady (MC=0).
* Vedení zjišťuje, že při ceně 290 Kč/den pronajme 21 pokojů, takže jeho celkový příjem bude 6 090 Kč (290 * 21) a celkový příjem se zvýšil o 90 Kč.