Jak lze zvýšit zisk?
– Zisk je rozdíl mezi příjmy a náklady, lze jej zvyšovat prostřednictvím:
* snížení nákladů
* zlepšení úrovně prodeje
* zvýšení kvality (jak výrobku či služby, tak zejména technologického procesu)
* nalezení nového trh pro výrobky či služby
* změny výrobního programu (nový výrobek, vyrábět ziskovější výrobky)
* změnou cen? (na dokonale konkurenčním trhu nemůže výrobce měnit cenu, za kterou prodává výrobek či nabízí službu)
* optimalizací objemu výstupů
Příjmy firmy a jejich členění
– Celkový příjem (TR) – je celková částka, kterou firma získá prodejem svých výrobků. Platí:
TR = P *Q
– Pozor, zvolení objemu výroby a ceny nejsou dva oddělené problémy, ale jedná se o jediné rozhodnutí. Z tohoto hlediska mohou nastat dvě situace:
* cena je konstantou nezávislou na firmě (případ dokonalé konkurence). Firma může všechnu svou produkci prodat, avšak firma nemůže cenu produkce ovlivnit, firma rozhoduje pouze o objemu výroby
* cena závisí na objemu produkce firmy, cena produkce s růstem výroby klesá, firma musí snížit cenu, aby prodala větší množství (případ nedokonalé konkurence), tudíž rozhodnutím o objemu výroby tedy firma automaticky určuje i cenu.